نوار نقاله

دستگاه نوار نقاله چیست ؟

دستگاه نوار نقاله در لغت به عنوان دستگاهی شناخته می شود که توانایی حمل بار و مواد گوناگون را به صورت مدار بسته در روی زمین و یا حتی در بلندی و ارتفاع را دارا می باشد. نام دیگری که برای نوار نقاله به کار گرفته می شود تسمه نقاله است که برای بسیاری تصویری ملموس تر از این دستگاه و کارایی آن در صنعت به عنوان یک مکانیزم جابجا کننده مواد دارد.

با انواع نوار نقاله بیشتر آشنا شوید

نوار نقاله در واقع دستگاه یا جزیی حمل کننده می باشد که سیستم انتقال آن به صورت نواری تسمه ای بوده و به وسیله حرکت این نوار مواد بر روی قرار گرفته و به مکان مورد نظر انتقال می یابند. سیستم انتقال این نقاله که به آن کانوایر تسمه ای نیز گفته می شود، یکی از انواع گوناگون سیستم های انتقال مواد می باشد. این دستگاه انتقال از دو یا چند قرقره تشکیل شده است که به آن ها طبلک نیز گفته می شود. همچنین دستگاه نوار نقاله دارای یک حلقه بسیار بلند تسمه ای یا نواری می باشد که وظیفه حمل و انتقال مواد را بر عهده دارد.

یک نوار نقالهیک نوار نقاله

انواع نوار نقاله

دستگاه های نوار نقاله دارای انواع گوناگونی می باشند که هر یک از آن ها با توجه به نوع عملکردی که دارد برای انتقال مواد در صنایع و مکان های مختلفی مانند کارخانه ها و کشتارگاه ها و یا در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در معادن و کارگاه های تولید و خرد کردن مواد سنگی نیز از این نقاله ها استفاده می شود. همچنین در فرودگاه ها برای انتقال بار و چمدان های مسافران به درون هواپیما و سپس برای تحویل به آنان از نوارنقاله استفاده می گردد. دستگاه های نوار نقاله می توانند به شکل مستقیم، منحنی و یا دایره ای شکل طراحی و ساخته شوند. از نوار نقاله های چرخشی بیشتر در کارخانه هایی که تولید انبوه دارند استفاده می شود. استفاده از این تسمه نقاله ها برای افراد و کارگران نیز کار را راحت کرده و تنها کافی است آن ها در مکانی قرار بگیرند تا مواد برای بررسی یا پردازش یا بسته بندی توسط نوار نقاله ها به آنها برسد.

ساخت مخازن فلزی

بیشتر بخوانید

یکی از انواع نقاله ها نوار نقاله زنجیری می باشد. این نوع نقاله ها در اشکال متفاوتی تولید می گردند که هر یک کارایی منحصر به فردی در صنایع مختلف دارا می باشد. به عنوان مثال از برخی از این نوارهای نقاله زنجیری برای حمل مواد فله ای در صنعت کشاورزی، از نوع توری آن برای انتقال در مواد در صنایع غذایی و از برخی دیگر برای حمل پالت استفاده می گردد. این نوع نوارنقاله نیز می تواند بر حسب نیاز مشتری طراحی و ساخته شود.

نقاله عمودینقاله عمودی

یکی دیگر از انواع نوار نقاله ها نوع رولیکی یا غلتکی این دستگاه انتقال می باشد که برای حمل و انتقال مواد بسته بندی شده در صنایعی مانند صنعت لوازم خانگی، صنایع دارویی، کارتن سازی و چاپ، صنایع وابسته به فولاد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. نوار نقاله های تسمه ای هم نوعی نقاله می باشند که به منظور بارگیری به صورت متحرک مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها قابلیت تنظیم داشته و به همین سبب استفاده های گسترده از آن ها در صنایع گوناگون می شود.

بیشتر بخوانید

از نوارنقاله های تسمه ای برای حمل مواد بسته بندی شده یا نشده، مواد فله ای یا در کارتن و به طور کلی برای انتقال هر نوع باری می توان استفاده کرد. برای ایجاد امکان جابجا کردن هر نوع بار، باید تفاوت در طراحی و ساخت شاسی این دستگاه و تسمه مورد استفاده ایجاد کرد.نوع دیگری از نقاله ها، نوار نقاله استیل یا پلاستیکی می باشند. در واقع زنجیرهای پیوندی که از جنس استیل یا پلاستیک هستند، نوعی تسمه مشبک هستند که برای انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع دیگری از این دستگاهنوع دیگری از این دستگاه

عملکرد

در واقع دستگاه نوار نقاله برای اولین بار در قرن نوزدهم میلادی و برای استخراج سنگ های معدنی مورد استفاده قرار گرفته است. تا پیش از آن از دستگاه کانوایر به منظور بارگیری از ریل های واگن های قطارها استفاده می شود که بازدهی بالایی نیز داشت.

دستگاه های نوار نقاله به طور معمول با استفاده از دو عدد درام یا قرقره فعالیت می کنند که به شکل متناوب بر  موادی که بر روی آن ها در حال انتقال می باشند، حلقه می زنند. عملکرد نوار نقاله با استفاده از قلاب، چرخ دنده ها، موتور و گیربکس و معمولا تسمه ای از جنس لاستیک که پهن هم هست، صورت می گیرد.

خرید سنگ شکن فکی

بیشتر بخوانید

پس از آن این نوار تسمه ای به وسیله غلتک ها در ادامه راه پشتیبانی می گردد. غلتک ها در مرکز این دستگاه قرار گرفته اند و از انتقال بار به یک محفظه ممانعت به عمل می آورند. دستگاه های نوار نقاله به طور معمول به صورت افقی نصب می گردند اما نوعی نوارنقاله که به صورت عمودی فعالیت می کند هم در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این نقاله ها می توانند مواد را در جهت های گوناگونی حرکت دهند. این دستگاه ها به طور معمول از سیستم عامل حمل بار و یک زنجیره درایو استفاده می کنند.

نوعی نقاله در صنعتنوعی نقاله در صنعت

سیستم های کانوایر یا تسمه نقاله های امروزی، از بیش از صد سال قبل در صنایع گوناگون و در شرکت ها و کارگاه های تولیدی مورد استفاده قرار می گرفتند. بیشترین کاربرد این دستگاه انتقال مواد در صنایعی می باشد که محصولات باید به سرعت بسته بندی شده و انتقال یابند. همچنین این نوارهای نقاله برای جابجایی و انتقال مواد سنگین در صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. غیر از این در صنایع و شرکت هایی که در آن ها نیاز به تخلیه مواد فله ای وجود دارد، این دستگاه های نوار نقاله کاربرد بسیاری دارند.

بیشتر بخوانید

قسمت نواری این دستگاه انتقال یا نقاله، در حقیقت حلقه ای بسته است که می بایست به شکل عریض و پهن طراحی شده و از جنسی باشد که انعطاف پذیری لازم را دارا باشد. این انعطاف پذیری و قابلیت کشش برای انتقال مواد بر روی آن ضروری می باشد. اما نکته حائز اهمیت دیگر آن است که ان نوار باید در برابر نیروهای کششی و نیروهای خمشی از استحکام کافی نیز برخوردار باشد.

قیمت و خرید انواع نوار نقاله

در صورت نیاز میتونید همین حالا نواز نقاله مد نظر خود را از تارتن خریداری بفرمایید.

استعلام قیمت: 02188804017 – 09102828561

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید