دستگاه اسکرو

دستگاه اسکرو کانواير چيست ؟

دستگاه اسکرو را می شود دستگاه و یا ماشینی به منظور انتقال مواد در فواصل گوناگون و زاویه های مختلف در صنعت دانست. اين دستگاه را در حقيقت مي توان از جمله یکی از دستگاه های سیستم انتقال مواد طبقه بندی کرد. این دستگاه يعني دستگاه اسکرو از یک عدد بدنه و یک عدد مارپیچ یا ماردون ساخته شده است که به طور معمول از جنس فلزي مي باشد و ماده معدنی مورد نظر ورودي در داخل آن در حال نوسان مي باشد و به سمت بالا حرکت مي کند.

دستگاه سرند

دستگاه اسکرو داراي مزيت هاي زيادي مي باشد که از جمله آن‌ها مي توان به استفاده از این دستگاه انتقال مواد در تمامی زاویه های مورد نظر اشاره کرد. يکي ديگر از ويژگي هاي اين دستگاه آن است که گرد و غبار به خود نمي‌گيرد و اين امر از خرابي دستگاه اسکرو جلوگيري کرده و سبب افزايش طول عمر آن مي گردد. به همين علت اين دستگاه حداقل نیاز به تعمیرات و نگهداری را دارا مي باشد. هم چنين مصرف انرژي در اين دستگاه صنعتي كم مي باشد.

يک نمونه دستگاه اسکرويک نمونه دستگاه اسکرو

کارکرد دستگاه اسکرو

دستگاه اسکرو کانواير با نام هاي ديگري از جمله مارپیچ انتقال مواد یا ماردون نیز در صنعت شناخته می شود. استفاده زیادی از اين دستگاه در کارخانه های فرآوری مواد معدنی همچنين مواد داروئی و شیمیایی، غذائی و… مي شود. از دستگاه کانواير براي انتقال مواد به دستگاه هاي بعدی در فرايند کارخانه ها استفاده مي گردد. به طور كلي دستگاه هاي اسکرو در دو مدل لوله ای کل و U شکل طراحی و ساخته می گردند و مورد استفاده قرار مي گيرند. این دستگاه توانايي حمل و نقل طیف گسترده ای از مواد را که حتي داراي چگالی نسبتا زیادی مي باشند را دارا است. اين توانايي دستگاه اسکرو کانواير به علت ويژگي مارپیچ بودن آن مي باشد. اين مارپيچ بودن باعث میشود که اسکرو در روی یک شفت مرکزی ثابت شود و بر روی بدنه آن بچرخد. در طي اين فرايند چرخش دستگاه کانواير مواد در امتداد کف و کناره های نوار فشرده مي شوند و در فضای باقی مانده خالی و شکاف بین مارپیچ در نوسان قرار مي گيرند.

با انواع اسکرو آشنا شوید

حرکت اسکرو بر روي شفت در دستگاه اسکرو سبب لغزش ذرات مواد روی یکدیگر خواهد شد و اين خود حرکت رو به جلو را راحت تر می کند. نقاله های دستگاه کانواير به طور معمول افقي شكل مي باشند و یا در یک شیب کم و ملايم قرار گرفته اند. دستگاه کانواير بیشترین راندمان خود را هنگامي که در صنایعی که به شکل فله‌ای هستند مورد استفاده قرار مي‌گيرد، دارا می باشد.

دستگاه هاي اسکرو کانواير در صنعت مدرن اغلب به صورت افقی یا با شیب کمی به عنوان مورد استفاده قرار مي گيرند و به عنوان یک روش کارآمد برای جابجایی مواد نیمه جامد از جمله ضایعات مواد غذایی، خرده چوب، سنگدانه ها، دانه های غلات، خوراک دام و طيور، خاکستر دیگ بخار، گوشت و کنجاله استخوان، ضايعات جامد توليد شده در شهر مي توان از انواع  اين دستگاه صنعتي استفاده کرد.

اسکرو در صنعتاسکرو در صنعت

طراحي يک دستگاه اسکرو

طراحی و ساخت سازه دستگاه اسکرو کانواير را با توجه به مقدار کار روزانه اي که بايد انجام دهد، سنگینی و حجم باري که مورد انتقال مي باشد، نوع ماده اي که انتقال مي يابد، مکان قرارگیری اين دستگاه و فاصله اش با دیگر دستگاه ها، شرایط آب و هوایی محیط کار و… انجام مي دهند. این دستگاه می‌تواند هم به صورت پیش ساخته و از پیش طراحی شده مورد استفاده قرار گيرد و هم مي تواند پس از بازبینی منطقه مورد نظر، فرايندهاي طراحي و ساخت صورت گیرد.

خرید سنگ شکن فکی

براي طراحي و ساخت دستگاه کانواير با توجه به شرايط و نيازها، بايد نکات مهمي را مدنظر قرار داد. اولين نکته که مهمترین آن ها مي باشد آن است که بايد بدانيم براي چه سايز و اندازه اي از مواد ورودي مي خواهيم يک اين دستگاه را طراحي كنيم. همچنين تناژ مورد نظر براي موادي که قرار است توسط اين دستگاه صنعتي منتقل شوند هم مهم است. بر اين اساس و بر اساس شرايط ديگر بايد در نظر بگيريم که طول مارپيچ چقدر باشد تا نيازها را برطرف سازد. بر اساس سايز و نوع موادي که بايد انتقال يابند زاويه تيغه ها نيز طراحي مي گردد. نکته مهم ديگر آن است که چطور بايد انتهاي شفت را در زاويه هاي تند مهار کرد. انتخاب يک کوپل مناسب هم در دستگاه اسکرو کانواير اهميت ويژه اي دارد. در نهايت هم براي طراحي يک دستگاه کانواير بايد شيوه آب بندي درپوش هاي ابتدايي و انتهايي را مد نظر قرار داد.

طراحي اسکروطراحي اسکرو

انواع دستگاه هاي اسکرو

دستگاه کانواير به طور کلي در دو مدل لوله ای و U شکل عرضه مي گردد. اين دستگاه هاي کانواير در طول ها و قطرهای مختلفي تولید می گردند. اين دستگاه به عنوان يک انتقال دهنده معمولا برای جابجایی مواد معدنی زیر 10 mm استفاده مي گردد و نهايت شیب آن نسبت به سطح افقی 45 درجه می باشد.

دستگاه اسکرو کانواير به طور معمول از یک دهانه یا لوله تشکیل شده است که شامل یک تیغه مارپیچی مي باشد که دور شافت پیچیده شده است، و از یک سر آن رانده می شود و از طرف دیگر نگه داشته می شود. همچنين ممكن است اين دستگاه به صورت یک مارپیچ بدون شفت موجود باشد و اين بدان معنا است از یک سر آن رانده می شود و از طرف دیگر آزاد است.

خرید نوار نقاله

سرعت انتقال حجم در يک دستگاه اسکرو متناسب با سرعت چرخش شافت در اين دستگاه مي‌باشد. در برنامه های کنترل صنعتی، اين دستگاه معمولاً با تغییر نرخ چرخش شافت به عنوان یک فیدر با نرخ متغیر مورد استفاده قرار می گیرد تا میزان یا مقدار مواد اندازه گیری شده را به درون فرآیند برساند.

دستگاه اسکرو کانواير را که مانند يک نوار نقاله مارپيچ مي باشد را می توان با جریان مواد که مايل به جريان بالايي است، به کار برد. اگر فضا به مصرف کننده اجازه می دهد، استفاده از اين دستگاه یک روش بسیار مقرون به صرفه برای بالا بردن مواد و انتقال آن ها مي باشد. بايد توجه داشت که با افزایش زاویه تمایل، ظرفیت یک واحد از پیش مشخص شده  به سرعت کاهش می یابد.

نمونه ديگري از دستگاه اسکرونمونه ديگري از دستگاه اسکرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید