دستگاه سنگ شکن مخروطی

دستگاه هاي سنگ شکن که در صنايع مختلف به منظور توليد تکه سنگ هاي کوچک يا سنگريزه يا شن و ماسه و غيره از سنگ هاي بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرند، به طور کلي به سه دسته‌ي سنگ شکن هاي ضربه اي، سنگ شکن هاي مخروطي و سنگ شکن هاي فکي تقسيم مي گردند. دستگاه سنگ شکن مخروطي بر اساس نيروي فشار عمل خرد کردن مواد را انجام مي دهد. در واقع سنگ شکن مخروطي يک دستگاه فشرده سازي است که با فشار دادن يا فشرده سازي مواد و سنگ ها و بار ورودي، که بين يک قطعه فولاد ثابت و يک قطعه فولاد متحرک قرار مي گيرند، عمل خرد کردن را انجام مي دهد و اين مواد و بار ورودي را خرد و تکه تکه مي کند.

 

 

 

مقدار خرد کردن نهايي تا رسيدن به اندازه دلخواه در سنگ شکن مخروطي، با تنظيم کردن قسمت ثابت فولادي يا شکاف بين اين دو صفحه خرد کننده در پايين ترين نقطه امکان پذير مي باشد.

يک سنگ شکن مخروطييک سنگ شکن مخروطي

ويژگي هاي سنگ شکن هاي مخروطی

دستگاه هاي سنگ شکن مخروطي از سنگ شکن هاي محبوب در صنعت محسوب مي شوند. از اين سنگ شکن ها در توليد دانه ها، عمليات استخراج و عمليات بازيافت استفاده مي گردد. سنگ شکن مخروطي براي خرد کردن انواع سنگ هاي معدني، سنگ هاي نيمه سخت و سخت مورد استفاده قرار مي گيرد. از سنگ شکن مخروطي به صورت معمول در مراحل خرد کردن ثانويه و مراحل سوم و چهارم استفاده مي شود. اما با اين حال و در صورتي که اندازه دانه فراوري شده به اندازه کافي کوچک باشد و نياز به مرحله خرد کردن اوليه سنتي نباشد، اين سنگ شکن مي تواند اولين مرحله از فرايند خرد کردن را نيز انجام دهد.

خرید سنگ شکن فکی

عمل خرد کردن در اين نوع سنگ شکن بين يک صفحه فولادي ثابت و يک صفحه فولادي متحرک انجام مي پذيرد. اين دو صفحه ثابت و متحرک به طور مداوم عمل فشرده سازي را بر مواد اعمال مي کنند. صفحه فولادي متحرک يا منتل که بر روي شافت اصلي قرار مي گيرد و صفحه ثابت يا کانکيو که داخل بدنه اصلي دستگاه يعني همان تاپ شل سوار شده است. در واقع اندازه مواد در داخل يک حفره خرد کننده کاهش  مي يابد و سنگ هاي بزرگ تکه تکه مي شوند. اين حفره توسط اکسنتريک که در پايين شفت اصلي قرار دارد و موجب دوران آن مي گردد، باز و بسته مي گردد. سنگ شکن مخروطی با فشردن سنگ ها بین یک دوک چرخشی غیر متحرک، که توسط یک پوشش مقاوم در برابر سایش پوشانده شده است، و يک قیف مقعر محصور ، سنگ را می شکند. وقتی مواد و سنگ ها به بالای سنگ شکن مخروطی وارد می شوند، بین صفحه ثابت و صفحه متحرک قرار مي گيرند و فشرده می شوند.

يک نمونه سنگ شکن مخروطي کوچکيک نمونه سنگ شکن مخروطي کوچک

عملکرد سنگ شکن مخروطی

 قطعات بزرگ سنگ معدن یک بار شکسته می شوند، و سپس در موقعيت پايين تري قرار مي گيرند تا دوباره شکسته شوند. سنگ ها به علت آن که کوچک تر شده اند در نقطه پايين تري قرار مي گيرند.. این روند تا جایی ادامه پيدا مي کند که قطعات به اندازه کافی کوچک شوند و بتوانند از دهانه باریک پایین دستگاه سنگ شکن مخروطي به بيرون سقوط کنند و از دستگاه خارج شوند.

آسیاب چکشی

همان طور که گوه یا گریز از مرکز می‌چرخد (صفحه متحرک) و باعث فشرده سازی درون محفظه  مي شود ، با سفت شدن دهانه حفره، مواد به سمت پایین حرکت می کنند و از بین آستر سایش به سمت پایین حرکت می کنند. مواد خرد شده پس از عبور از حفره ، در پایین دستگاه تخلیه می شوند.

در يک سنگ شکن مخروطي، چرخ دنده های مارپیچی نیروی چرخش گريز از مرکز را ایجاد می کنند. چرخ دنده مارپیچی روی یک پیشانی محکم درون سنگ شکن مخروطی سوار می شود که خود در بوش های برنزي قرار گرفته است. دنده ها برای اين که بتوانند بي صدا کار کنند، به شکل دقيقي طراحي شده اند. در صورت بروز مشکل بايد مشکلات ناهماهنگی برطرف گردد.

درون يک سنگ شکن مخروطيدرون يک سنگ شکن مخروطي

سنگ شکن‌مخروطی مجهز به سیستم کنترل تنظیمات هیدرولیکی است و اين امکان را به مصرف کننده می دهد تا تنظیمات سنگ شکن را کاملاً با مواد، اندازه مواد ورودي و ظرفیت مورد نیاز مطابقت دهد. با تغییر دادن اندازه دهانه باز ميان منتل و کانکیو توسط جک بالا برنده، می توان سایز بار خروجی را مطابق با نیاز مصرف کننده تغییر داد. مزيت ديگر آن است که مي توان با تغییر سایز اکسنتریک دستگاه يا میزان لنگي سنگ شکن مخروطي سرعت عبور و اندازه بار خروجی را به دلخواه تغییر داد.

سیستم رها سازی فنر یک دستگاه سنگ شکن مخروطی از یک محافظت کننده در برابر اضافه بار استفاده می کند که اجازه می دهد مواد اضافي از طریق محفظه خرد کن بدون آسیب رساندن به دستگاه خرد کن عبور کنند.

عملکرد سنگ شکن مخروطيعملکرد سنگ شکن مخروطي

مزايا

سنگ شکن مخروطي مزيت هاي بسياري دارد که از اين ميان مي توان به قابليت اعتماد دستگاه، بهره وري بالا، دانه بندي خوب و شکل نهايي ظاهري مناسب مواد، قابليت تنظيم آسان دستگاه و هزينه هاي عملياتي کم اشاره کرد.

سنگ شکن مخروطی نسبت کاهش 4 به 1 يا 6 به 1 را ارائه می دهد. هر چقدر که تنظیمات سمت ثابت محکم تر شود تا خروجی دقیق تري ایجاد گردد ، اما به همان ميزان نيز از حجم یا ظرفیت تولید دستگاه کاسته مي شود. به طور کلی ، تنظیمات صفحه ثابت ضربدر دو ، راهنمای خوبی برای اندازه گيري بالاترین درجه از دستگاه سنگ‌شکن‌مخروطي مي باشد.

مصالح توليد شده توسط اين سنگ شکن پولکي شکل مي باشند.

 

انواع مخروطی

با توجه توسعه سریع فناوری استخراج سنگ، سنگ شکن مخروطی را می توان به چهار نوع تقسيم کرد که عبارتند از : خرد کن مخروطی ترکیبی، مخروطی فنری، سنگ شکن هیدرولیکی و سنگ شکن ژیراتوری

اما اگر بخواهيم با توجه به مدل های مختلف سنگ شکن‌مخروطي آن را تقسيم بندي کنيم،  مي توان از سنگ ‌شکن‌مخروطی سری VSC يا سنگ شکن مخروطی مرکب، سنگ شکن مخروطی Symons ، سنگ شکن مخروطی PY ، سنگ شکن هیدرولیکی تک سیلندر ، سنگ شکن هیدرولیک چند سیلندر، سنگ شکن ژیراتور و غیره نام برد.

يک مدل از سنگ شکن مخروطييک مدل از سنگ شکن مخروطي

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید