سرند دوار

سرند گردان

سرند گردان یا دوار که قدمت زیادی دارد، سرند استوانه ای شکلی است که به صورت افقی با شیب ملایمی نصب شده است و حول محور خود دوران می کند. بار ورودی از یک سوی استوانه وارد آن شده، در اثر شیب سرند و همچنین حرکت دورانی آن برروی سطح سرند توزیع می شود و به سمت انتهای دیگر استوانه جریان می یابد.

سرند گردانذراتی که دارای ابعادی کوجکتر از چشمه های سرند هستند از آن عبور می کنند و ذرات درشت تر از انتهای دیگر استوانه خارج می شوند. سرند گردان یا دوار به طریقه تر و یا خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سرند گردان یا دوار

سرند گردان ممکن است چند طبقه باشند. برای این منظور سطح استوانه به چند بخش تقسیم شده، هر یک توسط سرند مناسبی پوشیده شده است. اشکال این نوع سرند ساییده شده سریع سرندی با کوچکترین چشمه است، زیرا این سرند در ابتدای مسیر قرار گرفته است و تمام بار اولیه برروی آن وارد می شود.

 

سرند دوار

سرند دوار

نوع دیگر سرند گردان چند طبقه، سرند هایی هستند که در آنها سطوح سرندی استوانه شکل با قطرهای مختلف در داخل یکدیگر قرار گرفته اند. در اینصورت سرندی با بزرگترین چشمه در داخل و سرندی با کوچکترین چشمه در خارج قرار می گیرد و لذا مشکل ساییدگی زیادی سرندهائی که دارای کوچکترین چشمه ها هستند برطرف می شود، ولی از اشکالات این نوع سرند، عدم دسترسی به سرندهای داخلی برای بازرسی چشمه های آن‌هاست. همچنین تعویض سرندهای فرسوده آن مشکل است، به‌همین دلیل کاربرد این نوع سرند بسیار محدود است.

 

سرند به‌جای سرند گردان چند طبقه، می توان سرند های گردان را به صورت سری مورد استفاده قرار گیرد، بدین ترتیب سرندی که دارای بزرگترین چشمه است در ابتدا و سرندی که دارای کوچکترین چشمه است در انتهای قرار می گیرد، ولی در اینصورت فضای مورد نیاز برای سرند ها به‌شدت افزایش می یابد.

کاربرد سرندهای دوار

کاربرد سرند گردان، طبقه بندی مواد از 55 تا 6 میلیمتر است. همچنین می توان از این سرندها به طریقه تر برای طبقه بندی مواد در ابعاد کوچک‌تر نیز استفاده کرد. از این نوع سرند عمدتاً برای تهیه شن و ماسه استفاده می شود. در بعضی از تاسیسات شست‌شوی مواد معدنی نیز آن‌ها را مورد استفاده قرار می دهند.

سرند گردان یا دوار در جداسازی و پردازش تراشه های چوب، خاک فوقانی، کمپوست، زباله های تخریب سبک، زباله های خانگی و سنگدانه ها بسیار کارآمد هستند. درام های چرخان آن‌ها تکه های بزرگتری از مواد را می‌غلتند تا اجازه دهد همه ریزه ها به سمت پایین و از طریق توری سرند دوار عبور کنند.

سرند گردان یا دوار

برخی از معادلات اصلی حاکم بر سرند گردان شامل نرخ غربالگری، بازده غربالگری و زمان ماند ذرات در سرند هستند. این معادلات را می‌توان در محاسبه تقریبی انجام شده در مراحل اولیه یک فرآیند طراحی استفاده کرد. با این حال، طراحی تا حد زیادی بر مبنای ابتکار عمل است. بنابراین ، در طراحی سرندهای گردان اغلب از قوانین طراحی به جای معادلات حاکم استفاده می شود. هنگام طراحی سرندهای گردان، عوامل اصلی موثر بر بازده غربالگری و میزان تولید عبارتند از :

سرعت چرخشی درام، سرعت جریان جرم ذرات خوراک، اندازه قطر و طول سرند گردان. بسته به کاربرد دلخواه سرند های گردان یا دوار، باید توازنی بین کارایی غربالگری و میزان تولید ایجاد شود.

دستگاه سرند

به همین منظور شرکت تجهیز توسعه تارتن قادر است هر نوع سرند گردانی را با توجه به پارامترهای اصلی طراحی، نظیر ظرفیت، نوع مواد، مشخصات فیزیکی مواد و نوع کاربری سرند آن را طراحی و تولید نماید.

هرچند سرند گردان وسائلی ارزان قیمت، بدون سیستم لرزان و ارتعاش، محکم و با دوام هستند، ولی بتدریج انواع دیگر سرند ها به ویژه سرندهای ویبره ای (ارتعاشی) جایگزین آنها شده اند، زیرا از طرفی ظرفیت آنها کم است چون در هر لحظه تنها بخشی از سطح سرند مورد استفاده قرار می گیرد و از طرف دیگر چشمه های آن‌ها به سرعت کور می‌شوند.

دستگاه سرند دوار

یکی از انواع دستگاه های سرند که به عنوان تفکیک کننده و جدا کننده مواد و سنگ و شن و ماسه از مواد زائد در صنعت کاربرد دارد و به نوعی ساده ترین مدل این دستگاه به شمار می آید، سرند دوار می باشد. دستگاه سرند دوار به صورت پوسته هایی استوانه ای شکل می باشد و این پوسته ها از صفحات مشبک فولادی ساخته می شوند. بر روی این صفحات مشبک فولادی سوراخ های مناسب با کارکرد دستگاه تعبیه شده است. نحوه عملکرد دستگاه سرند دوار به این صورت می باشد که سنگ هایی که قرار است تفکیک شوند وارد این دستگاه می شوند و در طول این سرند می غلتند. در طی غلتش این سنگ ها، آن دسته از موادی که اندازه مطلوبی دارند از سوراخ های مناسب تعبیه شده، سقوط می کنند و خارج می شوند.

سرند دوارسرند دوار

ویژگی ها

دستگاه سرند دوار با نام دیگر سرند دایره ای یکی از بهترین ابزارها برای جداسازی و تفکیک مواد ناخالص از محصولات کشاورزی شمرده می شود. همچنین دستگاه های سرند دوار دارای کاربردهای گوناگون بسیاری می باشند. این سرندها در واقع همان کاربردی را دارند که در گذشته الک ها داشته اند. این دستگاه ها که در سایزها و اندازه های گوناگونی ساخته و تولید می شوند و توانایی تفکیک و جداسازی مواد ریز و درشت از یکدیگر را دارا می باشند. ویژگی منحصر به فرد سرند دوار در آن می باشد که می تواند انواع بسیاری از مواد و محصولات را از گرد و غبار و مواد زائد دیگر پاک سازی کند. دستگاه های سرند دوار عملکرد و راندمان بسیار عالی و منحصر به فردی دارند و این مساله باعث افزایش استفاده از آنان در صنایع مختلف گشته است. برای استفاده از این سرند و سایر سرندهای دوار، نیازی به استفاده از دست نیست و تمام فعالیت های این دستگاه توسط خود آن به سادگی و با کیفیت عالی انجام می پذیرد. در واقع سرند دوار عملکردی اتوماتیک دارد و نیاز به تنظیمات دستی ندارد. ویژگی دیگر این دستگاه آن است که سرعت انجام فرایندها بسیار بالا می باشد و مواد به سرعت فراوری می شوند و محصول نهایی آماده برای استفاده می گردد.

اسکرو یو شکلاین نوع سرند دوار که به منظور تفکیک مواد زائد از ترکیب نهایی مورد استفاده قرار می گیرد دارای سوراخ های متعددی بر روی بدنه خود می باشد. هر یک از این سوراخ های روی بدنه دارای یک  شماره مخصوص به خود می باشد که نمایانگر اندازه ابعاد موادی است که می تواند از خود عبور دهد و به بیرون از سرند بفرستد. از دیگر ویژگی های دستگاه های سرند دوار می توان به توانایی بسته بندی مواد و محصولات نهایی اشاره کرد که این کار سبب می شود که این محصولات نهایی کیفیت بالاتری داشته باشند.

سرند دوار در صنعتسرند دوار در صنعت

عملکرد

یکی از مدل های دستگاه سرند دوار، سرند ورمی کمپوست می باشد که در صنعت و به خصوص صنایع وابسته به کشاورزی از آن برای تولید کود ورمی کمپوست استفاده می شود. زمانی که کود ورمی کمپوست وارد دستگاه سرند می شود تا عملیات جداسازی اتفاق بیفتد، لازم است رطوبت کود را به 30 درصد رسانده و بعد پس از آن عملیات تفکیک صورت پذیرد. ایجاد رطوبت مورد نیاز سبب می شود که تا عملیات جداسازی در سرند دوار به راحتی و آسانی صورت گیرد. از سرند دوار به منظور جداسازی کرم ها از کود برای به دست آوردن کود خالص استفاده می گردد. نکته مهم و حائز اهمیت آن است که این سرند این فرایند جداسازی برای تولید کود خالص را بدون این که به کرم ها آسیبی برسد به انجام می رساند. عملکرد این سندر برای تفکیک مواد زائد بر دو نوع می باشد. نوع اول این سرند دوار تک مرحله ای می باشد و در یک مرحله قابلیت جداسازی را دارا می باشد. این مرحله شامل جداسازی کرم و کود و نخاله از یکدیگر می باشد. نوع دوم این سرندها دارای دو مرحله برای تفکیک و جداسازی می باشند. در طی این مراحل، کرم و کود و نخاله و همچنین کوکون از یکدیگر تفکیک می شوند.

خرید سنگ شکن فکی

همچنین در مورد نحوه عملکرد این دستگاه سرند دوار نیز ویژگی های منحصر به فردی وجود دارد. این دستگاه تفکیک کننده صنعتی از توانایی تفکیک و جداسازی بسیار بالایی برخوردار می باشد. این دستگاه می تواند ترکیب و محصول نهایی مورد انتظار را از هرگونه مواد زائد و ناخالصی پاک سازی نماید. این دستگاه تفکیک کننده صنعتی می تواند به راحتی کیسه ها را در خروجی پر نماید. همچنین برای بارگیری راحت تر و بهتر و برای خروج راحت تر محصولات نهایی پاک شده، نوار نقاله هایی در ابعاد و سایزهای گوناگونی می توانند بر این دستگاه نصب شود.

نوعی دیگر از سرند دوارنوعی دیگر از سرند دوار

مزایا 

سرند دوار به عنوان یک دستگاه صنعتی دارای قطعات مستحکم و با کیفیتی می باشد که موجب افزایش طول عمر آن و استمرار فعالیت آن می گردد. سرند دوار دارای مشخصات فنی منحصر به فردی می باشد که به برخی از آنان اشاره می گردد. اولین مشخصه این نوع از سرندهای صنعتی آن است که با مش گالوانیزه ضد زنگ پوشانده شده اند. این مش های ضد رنگ قابلیت تعویض دارند و این تعویض به راحتی امکان پذیر است. از این رو استحکام و طول عمر دستگاه افزایش می یابد. همچنین در سرند دوار چرخ ها از جنس های مختلفی ساخته شده اند و همگی مقاوم هستند.

در این دستگاه سرند دوار شاسی ها با توجه و متناسب با قدرت موتور طراحی و ساخته شده اند و محورهای آن از کناره ها می باشند. موتور این دستگاه با قدرت 2 اسب بخار و گیربکس قدرتمندی دارد. همچنین موتور این دستگاه از نوع تک فاز می باشد. شیب و ارتفاع دستگاه سرند دوار قابل تنظیم می باشد و تنظیم آن به راحتی صورت می پذیرد. سرندهای دوار دارای وزن های متفاوت و ابعاد ثابتی می باشند. در این دستگاه طول برابر 5/2 متر، عرض برابر یک متر و ارتفاع آن 7/1 متر می باشد. برای این که حمل و جابجایی دستگاه آسان تر شود برای آن چرخ هایی تعبیه شده است. همچنین دستگاه سرند دوار به تابلو برق و اینورتر مجهز شده است. در سرند دوار مخروط هایی وجود دارند که می توانند عملکرد این دستگاه را بسیار بهبود بخشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید