سنگ شکن ژیراتوری

سنگ شکن ژیراتوری (Gyeatory Crushers)

نخستین نوع سنگ شکن ژیراتوری یا سنگ شکن سوپریور در سال 1878 ساخته شده است. از این سنگ شکن به عنوان سنگ شکن اولیه در تاسیسات بزرگ و در مواردی استفاده میشود که ظرفیت و احتمالا نسبت خرد کردنی بیش از سنگ شکن های فکی مدنظر باشد.

سنگ شکن ژیراتوری یا همان هیدروکن ژیراتوری از یک بدنه ثابت مخروطی شکل و یک هسته میانی که حرکتی ژیراتوری ( حرکتی دورانی در حول محوری که خود جا به جا میشوند) دارد ، تشکیل شده است. زاویه بین بدنه ثابت و هسته متحرک 22 تا 30 درجه است. مواد موردنظر در فاصه بین بدنه ثابت و هسته متحرک خورد میشوند در مدت زمانی که در یک بخش از فضای داخل سنگ شکن هسته متحرک در حال نزدیک شدن به بدنه است.

خرید سنگ شکن فکی

مواد در آن بخش خرد میشوند و در همین مدت زمان در قسمت مقابل فاصله بین دهانه ثابت و هسته متحرک در حال زیاد شدن است و مواد در آن قسمت به تدریج به قسمت های پایین تر حرکت کرده ، فضای موجود را پر میکنند. بدین ترتیب عمل سنگ شکنی بطور دائم انجام میشود و نیروی لازم برای آن یکنواخت است در این نوع سنگ شکن ، بر خلاف سنگ شکن فکی ، احتیاج به تغذیه کننده (feeder) نیست و میتوان آنرا مستقیما توسط کامیون های بزرگ معدنی از چند جهت تغذیه کرد. مواد در داخل سنگ شکن بطور یکنواخت توزیع و خرد میشوند.

سنگ شکن ژيراتوري در سه نوع ساخته شده اند:

سنگ شکن ژيراتوريسنگ شکن ژیراتوری با محورمتکی (Supported Spindle Gyratory Crusher)

این نوع سنگ شکن که رایج ترین سنگ شکن ژيراتوري است از نوع « با محور کوتاه » است این محور توسط یک پیستون هیدرولیکی نگهداری میشود.

سنگ شکن ژیراتوری بامحور معلق(Suspended Spindle Gyratory Crusher)

سنگ شکن ژيراتوري در انواع « بامحور کوتاه » و « بامحور بلند » ساخته شده است. نوع با محور کوتاه، در نسبتا جدیدی از این سنگ شکن است.

ژيراتوري سنگ شکنسنگ شکن ژیراتوری بامحور ثابت (Fixed Spindle Gyratory Crusher)

در سنگ شکن ژيراتوري ، محور از بالا و پایین ثابت شده است. حر کت خروج از مرکز نسبتا طویل است و عملا در تمام طول محور گسترش دارد. این حرکت در قسمت فوقانی سنگ شکن عمدتا افقی است. مشکلات فنی باعث محدودیت در ساخت انواع بزرگ آن شده است.

،،
سنگ شکن معدن دستگاهی است که برای کاهش اندازه سنگ های بزرگ به سنگ های کوچکتر ، شن ، ماسه یا گرد و پودر سنگ طراحی و استفاده می شود.

سنگ شکن های ژیراتوری

در سنگ شکن ژیراتوری ، ابعاد بار ورودی حداکثر 80 تا 85 % دهانه ورودی است. نسبت خرد کردن (بر مبنای 80%عبور کرده) در این نوع سنگ شکن 3/3 تا 1/9 و یا بطور متوسط 2/6 است. در عمل این نسبت محدود به 4 الی 5 است. اندازه گلوگاه سنگ شکن های ژیراتوری را با بالا و پایین بردن هسته متحرک میتوان تغییر داد. ابعاد محصول خورد شده بستگی به گلوگاه سنگ شکن دارد و حدود 85% آن دارای ابعادی کوچکتر از گلوگاه در حالت باز است.

ژيراتوريمشخصات کامل تولیدات شرکت تجهیز توسعه تارتن در زمینه انواع سنگ شکن های مخروطی و سنگ شکن ژیراتوری به ترتیب در جدول زیر نشان داده شده اند.

مشخصات انواع سنگ شکن ژيراتوري (سوپریور)

ردیفمدل (cm)حداکثر ابعاد ورودی (mm)ابعاد مصالح خروجی (mm)ظرفیت تولید(t/h)قدرت موتور (kw)وزن دستگاه (ton)
136*9 سوپریور (ژیراتوری)150*150*1500-502209012
236*11 سوپریور (ژیراتوری)180*180*1800-702409013
336*13 سوپریور (ژیراتوری)200*200*2000-80260100-12514

دستگاه سنگ شکن ژیراتوری چیست؟

یکی دیگر از انواع سنگ شکن های مخروطی، سنگ شکن ژیراتوری می باشد. سنگ شکن ژیراتوری از نظر عملکرد مشابه سنگ شکن مخروطی می باشد، یعنی دارای شیب کم در محل خرد کردن مواد می باشد و بیشتر حالت موازی دارد. همچنین سنگ شکن ژیراتوری در عملکرد با سنگ شکن فکی نیاز تشابهاتی دارد و از یک سطح مقعر و یک سر مخروطی تشکیل شده است. سنگ شکن ژیراتوری به دلیل دهانه بزرگی که دارد در مرحله اول سنگ شکنی و به عنوان یک سنگ شکن اولیه، مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد برای استفاده از سنگ شکن ژیراتوری در کارخانه های بزرگ که نیاز و ظرفیت بالایی برای خرد کردن مواد وجود دارد، می باشد.

سيستم سنگ شکن ژيراتوري

کاربرد سنگ شكن ژیراتوری

سنگ شکن ژیراتوری قابلیت استفاده به عنوان سنگ شکن نوع اول و یا سنگ شکن ثانویه در معادن را دارا می باشد. این سنگ شکن هم چنین دارای قابلیت بسیار بالایی در خرد کردن مواد و سنگ های سخت می باشد. در کنار ویژگی های متعدد سنگ شکن ژیراتوری، این سنگ شکن برای تولید شن و ماسه در ابعاد نیاز نیز بسیار سودمند است. این سنگ شکن دارای ظرفیت تولید بسیار بالایی می باشد که به واسطه داشتن دهانه ای بزرگ برای ورود مواد و بار ورودی به این قابلیت دست یافته است. سنگ شکن‌ژیراتوری علی رغم كاربرد های بسیار زیادی که در صنعت و خصوصا جهت خرد کردن مواد سخت در معادن و کارخانه ها دارد، بسیار وزن کمی دارد و این وزن کم موجب آسان شدن حمل و نقل دستگاه و نصب آن گردیده است.

آسیاب چکشی

از دیگر ویژگی های سنگ شکن های ژیراتوری که موجب افزایش کارایی و محبوبیت این سنگ شکن ها در مقایسه با سنگ شکن های فکی در بین مصرف کنندگان گردیده است، توسعه مداوم و قابل توجه این نوع از سنگ شکن ها می باشد. یکی دیگر از ویژگی های سنگ شكن‌ ژیراتوری در مقایسه با سنگ شکن فکی این است که بر خلاف سنگ شکن های فکی که به صورت نیمه وقت كار می كنند، این سنگ شکن ها به صورت تمام وقت فعالیت دارند. همچنین در شرایط مشابه می توانند تا دو برابر سنگ شکن های فکی ظرفیت تولید داشته باشند، اگرچه نیروی مصرفی کمتری دارند. نسبت خرد کردن مواد هم در سنگ شکن ژیراتوری دو برابر سنگ شکن فکی است ولی نسبت به محصول تولید شده در شرایط مشابه، وزن محصول تولید شده در مدل فکی بیشتر است.

نمونه اي از سنگ شکن ژيراتوري در صنعتنمونه اي از سنگ شکن ژيراتوري در صنعت

عملکرد سنگ شکن ژیراتوری یا همان هیدروکن ژیراتوری

این سنگ شکن های مخروطی از دو مخروط ناقص عمودی که یکی از آن ها در داخل دیگری قرار گرفته است، تشکیل شده اند. در سنگ شکن‌ ژیراتوری راس قشر خارجی این مخروط های ناقص به طرف پایین و راس قسمت داخلی به طرف بالا می باشد. همچنین پوشش خارجی ثابت مانده و پوشش داخلی مخروط یک حرکت دورانی در داخل آن انجام می دهد. محور مرکزی در هیدروکن ژیراتوری حرکت دورانی کامل ندارد، بلکه به صورت خارج از مرکز به محور این سنگ شکن متصل می شود و نتیجه آن است که محور مرکزی علاوه بر حرکت دورانی خود که انجام می دهد، دارای یک حرکت ژیراسیونی هم می باشد. مخروط داخلی دارای حرکت دایره ای به مقدار کم می باشد، اما نمی چرخد. حرکت توسط یک نیروی گریز از مرکز ایجاد می شود. مانند برخی دیگر از سنگ شکن ها، مواد بین دو سطح که به تدریج خرد می شوند، به سمت پایین حرکت می کنند تا جایی که به اندازه کافی کوچک شوند و بتوانند از طریق شکاف بین دو سطح خارج شوند.

خرید نوار نقاله

دستگاه سنگ شکن مخروطی به عنوان یکی از انواع اصلی سنگ شکن های نوع اول در معادن یا کارخانه های فرآوری سنگ معدن مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ شکن های مخروطی از نظر اندازه و ابعاد، یا با قطر گپ و منتل و یا با اندازه دهانه ورودی که چقدر بزرگ است تعیین می شوند. از سنگ شکن های ژیراتوری می توان برای خرد کردن در مراحل اولیه یا ثانویه استفاده کرد. این عمل خرد کردن در داخل هیدروکن ژیراتوری به علت بسته شدن شکاف بین خط منتل که متحرک می باشد و  بر روی دوک عمودی مرکزی نصب شده است، با آسترهای مقعری که ثابت هستند و بر روی قاب اصلی سنگ شکن نصب شده اند ایجاد می شود. این شکاف توسط یک نیروی گریز از مرکز در قسمت دوک ژیراتور باعث باز و بسته شدن آن می شود و سپس باعث اسپری شدن اسپیندل عمودی مرکزی می شود. اسپیندل عمودی آزاد است تا به دور محور خودش بچرخد. در یک مدل سنگ شکن ژیراتوری اسپیندل معلق با شافت کوتاه است، به این معنی که شافت اصلی از بالا معلق است و مرکز گریز از مرکز بر روی دنده نصب شده است. در واقع طرح شافت کوتاه جایگزین طرح شافت بلند شده است که در آن مرکز آن زیر دنده نصب شده است.

نمايي از سنگ شکن ژيراتورينمايي از سنگ شکن ژيراتوري

ویژگی های سنگ شكن های مخروطی

از سنگ شکن ژیراتوری برای تولید ظرفیت های زیاد مثلا بیش از 1500 تن در ساعت و با ابعاد نسبتا درشت یعنی بیش 600 میلی متر مناسب می باشد. تفاوت عمده سنگ شکن‌ژیراتوری با سایر سنگ شکن های مخروطی دیگر در پوسته بالایی دستگاه یا To  shell آن ها می باشد. در سنگ شکن‌ژیراتوری این قسمت از دستگاه به طور کامل متفاوت بوده و دارای ارتفاع بیشتری است که باعث میشود که دهانه ورودی سنگ شکن بزرگتر شده و علاوه بر ورود سنگ های بزرگتر و بار ورودی بزرگ تر، ظرفیت تولید سنگریزه و ماسه نیز افزایش می یابد.

دستگاه سرند

در سنگ شکن ژیراتوری با تغییر سایز اکسنتریک دستگاه یا میزان لنگی آن می توان سرعت عبور و اندازه بار خروجی و مواد تولید شده را تغییر داد. برای محافظت از دستگاه سنگ شکن،کلیه قطعات اصلی دستگاه که با بار و تکه های در تماس مستقیم هستند از فولاد منگنزی مولیبدن دار ساخته می شوند. این ماده مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارد و با استفاده از آن می توان عمر دستگاه سنگ شکن‌ژیراتوری را افزایش داد.

این نوع سنگ شکن که به همراه تانک روغن هیدرولیک و خنک کننده خود باید قرار بگیرد، بر روی یک شاسی که متعلق به خودش است نصب می شود.

همچنین تابلوی برق دستگاه سنگ شکن ژیراتوری نیز توانایی تبدیل به حالت تمام اتوماتیک یا دستی را دارا می باشد و از طریق این تابلو می توان کارکرد دستگاه را کنترل نمود.

ويژگي هاي سنگ شکن ژيراتوريويژگي هاي سنگ شکن ژيراتوري

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید