شرکت تجهیز توسعه تارتن - ساخت انواع سازه فلزی صنعتی

شرکت تجهیز توسعه تارتن - ساخت انواع سازه فلزی صنعتی


سازه های فلزی صنعتی چیست؟

سازه های فلزی صنعتی، سازه‌ای است که اسکلت آن با استفاده از فولاد ساخته شده و سازه‌هایی چون سوله کارخانه‌ها، سالن‌های بزرگ وسایل صنعتی، کارگاه‌های صنعتی، سوله دپو و غیره از جمله کاربردهای سازه‌های فلزی هستند که به دلیل تفاوت در ساختار و نصب با ساختمان‌های مسکونی، به آن‌ها سازه‌های فلزی صنعتی می‌گویند. فولاد یکی از پرکاربردترین مصالح ساخت و ساز محسوب می‌شود. فولاد از دیرباز به عنوان سازه فلزی در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از صنعتی تا تجاری و مسکونی استفاده می‌شده است.

در خطوط تولید کارخانه ها به منظور نصب و قرارگیری دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و تکمیل پروسه تولید نیاز به استراکچر های صنعتی می باشد. این استراکچر ها که پلت فرم های صنعتی نیز گفته میشوند از دوام و استحکام بالایی نسبت به دیگر سازه های فلزی بر خوردار می باشند. همچنین به منظور حفاظت آنها در مقابل رطوبت و شرایط جوی نوع رنگ آمیزی اهمیت بیشتری دارد و مراحل آن از جمله انجام سندبلاست و استفاده از رنگ های دارای ترکیبات آلومینیوم و یا زینک دار و … انجام می پذیرد که تمامی این موارد در هزینه و قیمت سازه موثر است.

اسکلت فلزی و سازه های فولادی

شرکت تجهیز توسعه تارتن با دارا بودن تجهیزات کامل خط تولید اسکلت فلزی و همچنین سازه های فولادی میتواند گزینه خوبی برای اجرای سازه های شما باشد، برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرد.

در طی انجام مراحل ساخت سازه های فلزی، از انواع دستگاه‌های جوش؛ دستگاه جوش الکترود، دستگاه جوش قوس الکتریکی، دستگاه جوش اتوماتیک دروازه‌ای و انواع دستگاه برش؛ دستگاه‌های هوابرش، قیچی و گیوتین، مته، فرز و غیره استفاده می‌شود تا سازه نهایی از کیفیت و طول عمر مطلوبی برخوردار باشد.

هر چه دستگاه‌های جوش پیشرفته یا ترجیحاً اتوماتیک‌تر و الکترودهای جوش از برندهای معتبر و استاندارد باشند، کیفیت اتصالات مقاطع بالاتر و در نتیجه سازه از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود. همچنین پس از جوش با استفاده از روش‌هایی چون تست جوش RT و UT کیفیت اتصالات چک می‌شود.

سازه های فلزی صنعتی برای انجام کارهایی خاص در صنایع یا پشتیبانی و یا برای جای دادن تجهیزات ، مواد خام و یا جهت خطوط ارتباطی استفاده می شود . در ساخت و سازهای صنعتی جدید بیش از 25 درصد هزینه کل ساخت و ساز و امور نصب به سازهای فلزی صنعتی اختصاص می یابند .

چند نوع سازه فلزی صنعتی داریم؟

چند-نوع-سازه-فلزی-صنعتی-داریم؟-انواع-سازه-فلزی-صنعتی

بیش از 100 نوع سازه فلزی صنعتی وجود دارد که به گروه های اصلی زیر تقسیم می شوند:

  • سازه ها ارتباطی مانند کانال ها و خطوط لوله جهت اجرای شبکه برق و انتقال مواد خام ، تونل ها ، برج های خطوط انتقال نیرو ، تیرهای خطوط ارتباطی ، برج های نوری و دودکش ها
  • سازه های حمل و نقلی مانند روگذرها ، سکوهای استقرار جرثقیل و تخلیه بار ، تونل ها و آبروها
  • مخازن گاز و سیالات ، سازه های تهویه هوا ، تخلیه آب ، شبکه های تامین آب و گاز مانند بونکرها ، حمل کننده های گاز ، مخازن ذخیره نفت ، سیلوها ، برج های آبی و مخازن فشار ، برج های خنک کننده ، حوضچه های آرامش ، شبکه های انتقال آب و تصفیه فاضلاب

سازه هائی جهت ساپورت نمودن و نگهداری ماشین آلات تولیدی مانند فنداسیون تجهیزات و ماشین آلات اجرای بیس جهت نصب دستگاهای صنعتی ، بالشتک ها و رک ها(Racks)

  • سازه های صنعتی و سوله های پیشرو در صنایع شیمیایی ، فلز و معدن کاربرد دارند . با بیشتر شدن تمایل برای قرار دادن تجهیزات صنعتی در فضائی باز خارج از محوطه کار و متمرکز نمودن تجهیزات در یک مکان ، استفاده از سازه های صنعتی نیز رو به گسترش گذاشته است . بیشتر این سازه ها از جنس فولاد هستند . این سازه ها بعنوان ساپورت ، سکو ، دودکش ، سیلو و مخزن بکار می روند . در برخی موارد در سکو ها و برج های تهویه از چوب استفاده می شود .

کارآیی و بازده بالا در تولید سازه های فلزی صنعتی بدلیل بکارگیری مواد پیش ساخته و استاندارد بودن کل سازه یا اجزای تشکیل دهنده آن می باشد . برای بسیاری از سازه های فلزی صنعتی طرح هائی استاندارد تهیه شده که امکان اجرای ایده های پیشرفته و استفاده موثر از امکانات تولیدی موجود در صنعت ساخت و ساز فراهم آورده است .

مزایا استفاده از سازه های صنعتی چیست؟

ساخت سازه های فلزی صنعتی دارای مزایای فراوانی است: نسبت مقاومت به وزن بسیار عالی است، فلزات به راحتی، اشکال کارآمد در دسترس قرار می‌دهند. فولاد تقریباً در هر نوع سازه‌ای استفاده می‌شود. این ماده به یک متریال ساختمانی پیشرو در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است زیرا بسته به شکل و هندسه سازه، دوام و استقامت عالی را در طراحی سازه فراهم می‌کند. استفاده از فولاد در سراسر جهان در پروژه های ساختمانی صنعتی و همچنین در زمینه‌های مرتبط با مهندسی عمران به طور پیوسته در حال افزایش است. از جمله مزایای استفاده از سازه های فولادی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پایداری و کاهش ضایعاتفولادی
  • سرعت و کارایی ساخت و نصب سازه صنعتی فلزی:
  • استحکام و قدرت بالا در ساخت سازه‌های در ابعاد بزرگ‌تر
  • انعطاف پذیری و شکل پذیری و توانائی فولاد در ساخت سازه های پیچیده
  • مقاومت در برابر رطوبت و آب و هوای
  • مقاومت در برابر آتش و زلزله
  • مقرون به صرفه بودن
  • قابل بازیافت

معائب سازه های فلزی چیست؟

از جمله معائب سازه های فلزی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ضعف در دمای زیاد: سازه های فلزی که در درجه دمایی بالایی قرار می گیرند، تعادل سازه را به خطر می اندازد.
  • جوش نامناسب: در سازه های فلزی اتصالات قطعات به یکدیگر از طریق جوش و پیچ و پرچ صورت می گیرد.
  • تمایل قطعات فشاری به کمانش: با توجه به اینکه قطعات فلزی زیاد دارای ابعاد مصرفی کوچک است، تمایل به قطعات یک نقطه ضعف بحساب می شود
  • خوردگی فلز در مقابل عوامل خارجی: قطعات مصرفی در سازه فلزی در مقابل عوامل جوی خورده می شود و از ابعاد آن کاسته می شود.

 

انواع سازه های فلزی صنعتی

سازه های فلزی صنعتی معمولاً به دو نوع سازه فلزی سبک و سازه فلزی سنگین تعریف شده است. بطوریکه:

سازه های فلزی صنعتی سبک چیست؟

سیستم سازه صنعتی سبک (Lightweight Steel Framing) که به‌اختصار LSF نامیده می‌شود، سازه‌های فولادی سبک عمدتاً در ساختمان‌های صنعتی که بارهای زیادی را تحمل نمی‌کنند استفاده می‌شود. از فولاد سبک با مقطع H شکل به حالت جوش داده شده یا نورد شده در مقطع متغیر یا مقطع مساوی برای ساخت تکیه‌گاه قاب فولادی پورتال، فولاد جدار نازک شکل سرد C شکل و Z شکل به عنوان پرلین و تیرهای دیوار پروفیل استفاده می‌شود.  از صفحات فولادی سبک ‌وزن به‌ عنوان ساختار محفظه‌ای سقف و دیوار، توسط پیچ و مهره‌هایی با مقاومت بالا و مواد آب‌بندی برای مونتاژ سازه فولادی سبک استفاده می‌شود.

کاربردهای سازه های فلزی صنعتی سبک

یکی از کاربردهای سازه های صنعتی سبک، باتوجه ‌به سرعت ساخت و مصرف کم فولاد، برای کارخانه‌های صنعتی با دهانه کوچک و متوسط ​​به‌علاوه جرثقیل سقفی کمتر از 20 تن، انبارها، سالن‌های ورزشی کوچک و متوسط ​​و … مناسب است. علاوه بر این، ازآنجایی‌که سازه فولادی سبک وزن به ‌راحتی جمع‌آوری و جدا می‌شود، برای سازه‌های موقتی که نیاز به تخریب دارند نیز مناسب است.

از ویژگی های سازه های صنعتی سبک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • قادر به ایجاد دهانه‌های بزرگ است
  • ساخت سریع، آسان و مقرون ‌به‌صرفه
  • مقاومت عالی در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت
  • می‌توان آن را به راحتی با استانداردهای بعدی سازگار کرد
  • عایق حرارتی و عایق صوتی
  • طول عمر طولانی فریم فولادی
  • سازگار با محیط‌زیست
  • می‌توان آن را برای مطابقت با مشخصات پروژه شما سفارشی تهیه کرد
کاربردهای سازه های فلزی صنعتی
کاربردهای سازه های فلزی صنعتی

سازه های فلزی صنعتی سنگین چیست؟

عموماً سازه های فلزی سنگین در در کارگاه‌های تولیدی صنعتی کاربرد زیادی دارد. معمولاً جرثقیل‌های سقفی متوسط ​​و بزرگ در کارگاه‌های سازه های فولادی سنگین با ظرفیت از ده‌ها تن تا صدها تن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان یک ماده اقتصادی برای ساخت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، ساختار فولادی سنگین، بسیار قابل اعتماد و بادوام است. در این گونه سازه‌ها، از فولاد با درجه استحکام بالا استفاده می‌کنند که می‌تواند با اندازه و شکل خاصی طراحی و ساخته شود.

سازه فولادی سنگین دارای چندین ویژگی است؛ مصرف فولاد در هر مترمربع بیشتر یا مساوی 50 کیلوگرم بر مترمربع است. ضخامت ورق فولادی جزء اصلی، بیشتر یا مساوی 10 میلی‌متر است. ظرفیت بالابری جرثقیل بیشتر یا مساوی 25 تن است.

انواع سازه‌های فولادی سنگین وجود دارد؛ مانند سازه فولادی تک دهانه، سازه فولادی دو دهانه و سازه فولادی چند دهانه. به طور خاص، سازه فولادی تک دهانه از دو ردیف ستون فولادی و سازه فولادی سنگین دو دهانه معمولاً از سه ردیف ستون فولادی تشکیل شده است. علاوه بر این، در همه نوع سازه فلزی سنگین می‌توان جرثقیل‌های سقفی نصب کرد.

کاربردهای سازه های صنعتی سنگین

از کاربردهای سازه های صنعتی سنگین می توان تقریباً با همه انواع کاربردهای سازه ای تطبیق داد از جمله:

  • ساختمان‌های فولادی صنعتی: انبارهای سازه‌های فولادی، کارگاه‌های سازه‌های فولادی، سوله‌های ذخیره سازه‌های فولادی و غیره.
  • سازه‌های پشتیبانی تجهیزات: نگهداری از تجهیزاتی چون جرثقیل، کوره سیمان، برج‌های دیگ بخار و غیره.
  • کارخانه‌های صنعتی سنگین: مانند انواع نیروگاه‌ها

اگر نیاز به نصب یک یا چند جرثقیل سقفی در تاسیسات جدید باشد، تیرهای باند در طول فرآیند ساخت سازه فولادی نصب می‌شوند. بنابراین، هنگام خرید اسکلت فلزی، باید ظرفیت بار جرثقیل و طول باند را از قبل مشخص کنید تا معلوم شود که آیا سازه ساختمان قادر به تحمل بارهایی است که با نصب سیستم های جرثقیل سقفی ایجاد می شود یا خیر. هنگام نصب جرثقیل سقفی، علاوه بر هزینه های سازه فولادی، هزینه‌های اضافی برای طراحی، ساخت، تحویل و نصب جرثقیل و سیستم جا به ‌جایی بار نیز وجود خواهد داشت. اگر نیازی به نصب سیستم جرثقیل سقفی ندارید، طراحی اسکلت فلزی ساختمان صنعتی بسیار ساده‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

ویژگی های سازه های صنعتی سبک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ساخت و نصب سریع
  • مقاومت بالای سازه
  • استحکام بالای سازه
  • سازگار با محیط‌زیست
  • عمر طولانی‌مدت
  • هزینه تمام شده کمتر
  • انعطاف‌پذیر بودن سازه

شرکت تجهیز توسعه تارتن با دارا بودن تجهیزات کامل خط تولید و امکانات زیرساختی مجهز و با در اختیار داشتن نیروهای مجرب در زمینه طراحی، ساخت و نصب انواع سازه های فلزی سبک و سنگین آماده همکاری و همفکری با صنایع و معادن مختلف و همچنین خدامات عمومی، می باشد.

 

شرکت-تجهیز-توسعه-تارتن-ساخت-سازه-فلزی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *