نوار نقاله بارگیری

نوار نقاله بارگیری

نوار نقاله بارگیری ، ساختمانی شبیه نوار نقاله ای ثابت و استاندارد دارند، با این تفاوت که طول کوتاهی دارند و برروی چرخ یا ارابه ای سوار شده اند. هدف از ابداع این نقاله ها، امکان پذیری استفاده از سیستم پیوسته در مسیرهای پیچ و خم دار یا متغییر یا ترکیبی از آن‌ها بوده است.

نوار‌نقاله بارگیری یا به اصطلاح متحرک ، کاربرد وسیعی در صنایع کوچک بخصوص برای بارگیری و جابجایی کالا و یا مواد مختلف دارد.

امروزه نوار نقاله بارگیری در معادن روباز کاربرد گسترده ای یافته اند. استفاده از این سیستم به همراه نوارنقاله های قابل جابجائی، می توان مواد را از حمل استخراج تا بیرون معدن به طور پیوسته حمل کرد. این امر مستلزم استفاده از سنگ شکن های متحرک (موبایل) بلافاصله بعد از سیستم بارگیری و قبل از نوار نقاله متحرک است.

آسیاب چکشی

متریال شاسی نیز از تنوع زیادی برخوردار بوده و براساس محاسبات مهندسی و داده های طرح به صورت های زیر ارائه و اجرا می شود.

  • شاسی ناودانی و تیرآهن
  • شاسی پروفیل
  • شاسی لوله ای

تسمه نوار نقاله ها براساس مشخصات فیزیکی مواد و همچنین زاویه به دو صورت ساده و آج دار استفاده می شود.

در نوار نقاله بارگیری از چرخ های فرغونی تا تایرهای نیسان بسته به ظرفیت و نوع مواد و مشخصات فیزیکی آن نیز تغییر می کند.

جهت بالا و پایین بردن سر نوار نقاله بارگیری به دو صورت دستی و جکدار استفاده می شود. که با توجه به درخواست مشتریان، انتخاب و تعبیه می شود.

مزیت همکاری با شرکت تجهیز توسعه تارتن با پشتیبانی سال ها تجربه و فعالیت طراحی و بهره برداری از معادن مختلف و صنایع مرتبط، این اطمینان را خواهیم داد که نوار نقاله های تسمه ای مطابق با مشخصات و نیاز مشتری ارائه می گردد. سیستم های نوار نقاله بارگیری ما به طور خاص طراحی و مهندسی شده اند و قادر به طراحی و ساخت انواع نوارنقاله با طول و عرض های مختلف می باشد.

دستگاه نوار نقاله بارگیری

دستگاه نوار نقاله بارگیری یا نوار نقاله متحرک، یکی از انواع دستگاه های نوار نقاله هستند که به منظور جابجایی و انتقال مواد فعالیت می کنند و خود نیز قابل جابجایی هستند. دستگاه های نوار نقاله بارگیری  ساختاری مشابه با نوار نقاله های ثابت و معمولی دارند اما تفاوت عمده آنان در این است که نوار نقاله متحرک طول کوتاه تری دارند و معمولا بر روی چرخ قرار گرفته اند. هدف از ساخت نوار نقاله بارگیری، ایجاد امکان بهره گیری از یک سیستم پیوسته در مسیرهایی می باشد که صاف و سر راست نیستند و یا پیچ و خم دار یا متغیر هستند و یا به شکل ترکیبی از این ها می باشند.

دستگاه های نوار نقاله بارگیری، دارای کارایی و کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع کوچک تر می باشند و به خصوص کاربرد آن ها برای بارگیری و انتقال کالا مواد گوناگون می باشد. در حال حاضر از دستگاه های نوار نقاله بارگیری در معادن رو باز بسیار استفاده می شود و کاربرد وسیعی یافته اند. با استفاده از این نوار نقاله های متحرک به  همراه دیگر نوار نقاله های قابل جابجائی، حمل مواد و مصالح از مرحله استخراج از معدن تا بیرون آوردن این مواد از داخل معدن به صورت یک سیستم پیوسته می باشد. البته برای محقق شدن این شرایط لازم است که از سنگ شکن های متحرک نیز بعد از انجام فرایند بارگیری و پیش از شروع کار با نوار نقاله بارگیری، استفاده گردد.

نوار نقاله متحرکنوار نقاله متحرک

عملکرد نوار نقاله بارگیری

در ساخت شاسی های بدنه دستگاه های نوار نقاله بارگیری از متریال های گوناگونی می توان استفاده کرد که بعد از انتخاب متریال و با توجه به طراحی و داده های آن و محاسبات مهندسی این شاسی ها ساخته می شوند. انواع گوناگون شاسی های نوار نقاله بارگیری را می توان به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی کرد. گروه اول این شاسی ها، شاسیهای ناودانی و تیرآهن می باشند. دسته دوم شامل شاسی های پروفیلی و دسته سوم نیز شاسی های لوله ای می باشند.

برای طراحی و ساخت تسمه نوار نقاله های متحرک باید به مشخصات فیزیکی مواد مورد انتقال توجه کرد. همچنین زاویه نوار تسمه ای می توانند به صورت ساده و یا به شکل آجدار طراحی و ساخته شوند. به منظور متحرک ساختن دستگاه نوار نقاله بارگیری نیز می توان از چرخ های کوچک و یا چرخ های فرغونی تا تایر های نیسان استفاده نمود. انتخاب نوع و اندازه چرخ ها بر اساس ظرفیت و نوع موادی که منتقل می شوند و همچنین ویژگی ها فیزیکی آن ها انجام می پذیرد و می تواند متغیر باشد.

برای جابجا کردن و بالا و پایین بردن سر نوار نقاله بارگیری، از دو صورت جابجایی دستی و جابجایی به وسیله جک می توان بهره برد. انتخاب این سیستم با توجه به نیاز و درخواست مصرف كننده صورت می گیرد. به طور کلی دستگاه های نوار نقاله بارگیری را نیز همچون سایر نوار نقاله می توان بر اساس نیاز و ظرفیت مورد نظر مصرف کننده با طول ها و عرض ها متفاوت طراحی کرد و سپس ساخت تا به دست مصرف کننده برسد و راندمان کار او را افزایش دهد.

نمونه ای دیگر از این دستگاهنمونه ای دیگر از این دستگاه

مزایا و ویژگی ها

 همچنین از دستگاه های نوار نقاله بارگیری یا نوار نقاله های چرخ دار در  کارگاه ها و کارخانه هایی که مواد و محصولات سنگینی تولید می کنند هم استفاده گسترده ای می شود. همینطور استفاده از نوار نقاله های متحرک به منظور انتقال و جابجایی ماشین آلات سنگینی همچون تراکتورها و لودر ها نیز در صنعت مرسوم است.  همین طور به منظور حمل و انتقال کارتن های بزرگ در بازار هم استفاده از نوار نقاله بارگیری یا نوار نقاله متحرک بسیار سودمند و کارا می باشد. به طور معمول در فرودگاه ها نیز برای تحویل بار مسافران به آن ها در هنگام خروج و یا هنگام تحویل بار در ورود نیز از نوار نقاله های چرخ دار استفاده می گردد.

مهم ترین ویژگی این نوع نوار‌نقاله همان چرخ دار بودن و قدرت حرکت آن است که موجب منحصر به فرد شدن نوار‌نقاله بارگیری گشت است. در ساخت این نوار نقاله ها باید استحکام بالای آن ها در برابر فشار و وزن زیاد توجه ویژه ای شود. همچنین این نوع نقاله ها باید دارای قدرت انعطاف پذیری زیادی باشند و برای ایمنی بیشتر و افزایش طول عمر از قطعات با کیفیت و مرغوبی ساخته شوند.

در واقع نوار نقاله بارگیری یا نوار نقاله متحرک پر استفاده ترین و پرکاربردترین نوع از انواع نوار نقاله های موجود در صنعت می باشد. علت این امر آن است که این نقاله به آسانی قابل جابجایی بوده و به سبب متحرک بودن و چرخ داشتن نصب آن به راحتی صورت می پذیرد.

در صنعتدر صنعت

نقش نوار نقاله متحرک در صنایع گوناگونی که با حمل مواد سنگین در قسمت های تولیدی و یا خدماتی خود سر و کار دارند و همچنین در معادن سنگ و زغال سنگ بسیار پر رنگ و حائز اهمیت می باشد. اگر این نوار نقاله بارگیری بتواند در این صنایع و معادن به صورت مستمر و بادوام فعالیت کند، تولید افزایش چشمگیری خواهد یافت. با استفاده از دستگاه های نوار نقاله چرخ دار می توان انتقال بار به مکان های پرت و بلا استفاده را به انجام رساند. به عنوان مثالی از این مکان ها می توان به مکان هایی که ارتفاع زیادی دارند و نزدیک به سقف هستند و یا زیرزمین ها اشاره کرد که با استفاده از این نوع نقاله انتقال مواد و تولیدات به این مکان ها به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

نوار های نقاله دارای انواع گوناگونی در بازار می باشند. از این نوار نقاله ها می توان به انواع نوار نقاله تسمه ای، صفحه دار، پیاله ای، زنجیری، بازویی، پیچشی و غلطکی اشاره کرد. تنها محدودیت روبروی نوار نقاله بارگیری برای حمل و انتقال مواد، ابعاد مواد منتقل شونده می باشد. به همین دلیل مهم است که مواد در ابعادی که توسط نقاله قابل حمل باشد ارائه شوند.

نوار نقاله بارگیری دارای مزایای بسیاری در مقایسه با سایر تجهیزات انتقال دارد. از جمله مهمترین این مزایا می توان به افزایش بازدهی و راندمان به هنگام استفاده از این دستگاه اشاره کرد. همچنین این نقاله باعث کاهش هزینه های تولیدی شده و از میزان حوادث حین کار هم می کاهد باعث می شود خطرات و آسیب های کمتری متوجه کارگران گردد.

نوار نقاله بارگیری در محل استفادهنوار‌نقاله بارگیری در محل استفاده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید