جدا کننده ی غلطک مغناطیسی

جدا کننده غلطک مغناطیسی خشک Dry Drum Magnetic Separator

درام مگنت جهت جداسازی پیوسته ناخالصی های آهنی از میان مواد ورودی دستگاه مگنت مورد استفاده قرار می گیرد. جدا کننده غلطک مغناطیسی حاصل مونتاژ 180 درجه آرك مغناطیسی در داخل پوسته ای از جنس استیل نگیر و ضد سایش كه توسط درپوش های آلومینیومی مهار شده است می باشد. مجموعه پوسته درام و درپوش با سرعت مشخصی در حال حركت به دور آرك مگنت ثابت می باشد.

جدا کننده مغناطیسیمکانیزم درام مگنیت :

جدا کننده غلطک مغناطیسی ناشی از گردش یک پوسته استوانه ای حول یک میدان مغناطیسی ثابت می‌باشد. زمانی‌که مواد ورودی روی سطح درام ریزش می یابد مواد غیر مغناطیسی روی درام در مسیر طبیعی سقوط می کنند در حالی‌که آهن جذب درام شده و بر روی پوسته تا آخرین نقطه حضور مگنت گردش کرده و در پشت درام تخلیه می گردند.

بیشتر بخوانید

درام مگنت ها می توانند در 2 گروه مگنت های سرامیكی (LIMS) یا مگنت های نئودیم (NdFeB or MIMS) ساخته شده و سبب حصول میدان های مغناطیسی با دامنه و گرادیان متفاوت می گردند. پارامترهای قابل اهمیت در راندمان جداسازی درام مگنت شامل سرعت درام، موقعیت تیغچه جدا سازی، نوع المان های مگنت، تعداد قطب ها و سایز درام می باشد.

مکانیزم جداکننده

یک دستگاه جدا کننده در بیابان

ویژگی های جداکننده غلطک های مغناطیسی :

شرکت تجهیز توسعه تارتن ، براساس شدت مغناطیسی چهار مدل جدا کننده غلطک مغناطیسی با قطر و طول های متفاوت می‌سازد. که شامل شدت های مغناطیسی 900، 1200، 2500 و 3000 گوس می‌باشد. به‌طوریکه از این غلطک های مغناطیسی جهت جداسازی اتوماتیک قطعات آهنی از مواد اولیه به چهار منظور مورد استفاده قرار می گیرند :

  • بازیابی و  پر عیار سازی سنگ آهن (مگنتیتی و هماتیتی) در معادن سنگ آهن و …
  • آهن زدایی مواد جهت خلوص سازی و افزایش کیفیت در صنایع مختلف
  • حذف ذرات آهنی که با وارد شدن به دستگاههای خردایش خسارات جدی وارد می نمایند .
  • تفکیک قطعات آهنی در صنعت بازیافت
بیشتر بخوانید

كاربرد عمده جدا کننده غلطک مغناطیسی شامل خالص سازی مواد اولیه صنایع شیشه، كاشی، سرامیك، مواد غذایی، صنایع بازیافت، ریخته گری و فولاد سازی می‌باشد. همچنین جهت پر عیار سازی سنگ آهن و یا فرو آلیاژها استفاده گسترده ای دارند.

مزایای جداکننده غلطک های مغناطیسی :

از مزایای استفاده از غلطک های ساخت شرکت تجهیز توسعه تارتن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تعمیر و نگهداری آسان
  • طراحی و ساختار محکم
  • قدرت جذب بسیار بالا
  • ثابت بودن شدت میدان مغناطیسی در طول زمان کارکرد
  • جداسازی اتوماتیک قطعات آهنی و بی نیاز از نیروی انسانی
  • میدان مغناطیسی از نوع دائم بدون برق و باطری
  • حداقل قطعات یدکی مورد نیاز
  • عمر طولانی
بیشتر بخوانید

دستگاه جداکننده غلطک مغناطیسی

یکی از تجهیزاتی که در صنعت کاربرد زیادی دارد و مورد استفاده قرار کارخانه ها، کارگاه ها و معادن زیادی قرار می گیرد، دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی می باشد. از دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی با نام دیگر درام مگنت خشک، به منظور جدا نمودن ناخالصی های آهنی از سنگ های معدنی که وارد این دستگاه جداکننده می شوند، به صورت پیوسته و در شرایط خشک استفاده می شود. برای ساخت دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی در درون محفظه ای از جنس استیل نگیر که ضد سایش نیز هست، مونتاژ به صورت 180 درجه آرک مغناطیسی صورت گرفته است. این پوسته استیلی توسط درپوش هایی از جنس آلومینیوم پوشانده شده است. در واقع قسمت های پوسته استیلی درام و درپوش ها آلومینیومی جدا کننده غلطک مغناطیسی به سرعت ثابت و مشخصی حول آرک مگنت در حرکت می باشند.

نمونه ای دستگاه جداکننده غلطک مغناطیسینمونه ای دستگاه جداکننده غلطک مغناطیسی

عملکرد جداکننده غلطک مغناطیسی

به منظور جداسازی خشک سنگ معدن های فرومغناطیسی، از دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی استفاده می گردد. این نوع از جداکننده ها به وسیله به پالایش و پردازش مواد مورد نظر وارد شده به دستگاه و همچنین عملیات فرزکاری، می توانند تولید کارخانه ها و معادن را افزایش قابل ملاحظه ای بدهند. مکانیزم عملکرد این دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی به این شکل است که با دوران ثابت پوسته استوانه ای به دور یک میدان مغناطیسی، فرآیند غربال و جداسازی صورت می پذیرد.

بیشتر بخوانید

زمانی که مواد وارد شده به دستگاه بر روی قسمت درام آن می ریزند، قسمت هایی از مواد که خاصیت مغناطیسی ندارند و به اصطلاح غیر مغناطیسی هستند بر روی درام دستگاه، در بخش طبیعی مسیر سقوط می کنند. این در حالی است که مواد آهنی و آن بخش از مواد ورودی که خاصیت مغناطیسی دارند جذب درام می شوند و بر روی قسمت محفظه استوانه ای تا آخرین مقداری که امکان دارد به دور مگنت دوران می کند و سپس تخلیه می گردد. تخلیه در قسمت پشتی پوسته یا به وسیله مگنت های نئودیم می باشد. مگنت های موجود در درام دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی می توانند در گروه های مگنت مغناطیسی تولید گردند. این مگنت ها باعث به وجود آمدن میدان های مغناطیسی درون جداکننده غلطک مغناطیسی شده و می توانند دامنه و گرادیان متفاوتی ایجاد کنند.

نمونه ای از این دستگاهنمونه ای از این دستگاه

عوامل و پارامترهای متعددی وجود دارد که بر میزان راندمان دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی اثرگذار می باشد. مهم ترین و موثرترین آن سرعت درام می باشد. غیر از این موقعیت قرار گیری تیغه جداسازی در این جداکننده نیز حائز اهمیت می باشد. از دیگر عوامل اثرگذار می توان به نوع المان های مگنت های قرار گرفته در این دستگاه هم اشاره کرد. همچنین تعداد فطب های ایجاد شده هم می تواند بر راندمان جدا کننده غلطک مغناطیسی اثرگذار باشد. اما عامل مهم دیگر را می توان سایز درام این دستگاه برشمرد. می توان با استفاده از طراحی مختلف و متفاوت مدار مغناطیسی این دستگاه و تغییر دادن گزینه های سرعت چرخش درام، مقادیر مختلف و متفاوتی از مواد را در خروجی داشت.

مزایا و ویژگی ها

دستگاه های جداکننده غلطک مغناطیسی  در مدل ها و اندازه های گوناگونی طراحی و ساخته می شوند. به عنوان مثال چهار نوع و مدل مختلف از دستگاه های جدا کننده غلطک مغناطیسی بر اساس میزان شدت مغناطیسی درام مگنت، تولید می گردند. این مدل ها همچنین در سایز های متفاوتی، با طول ها و قطرهای مختلف تولید می گردند. شدت های مغناطیسی این دستگاه های جدا کننده غلطک مغناطیسی می تواند 900  گوس، 1200 گوس، 2500 گوس و در نهایت 3000 گوش باشد. از انواع این جداکننده های مغناطیسی به منظور تفکیک و جداسازی اتوماتیک قطعه های آهنی مواد اولیه استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید

استفاده از دستگاه های جدا کننده غلطک مغناطیسی با چهار هدف عمده صورت گرفته و این دستگاه های صنعتی مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرند. اولین هدف را می توان افزایش عیار سنگ های آهن، چه مگنتی و چه به صورت هماتیتی، و بازیابی آنها در معادن سنگ آهن دانست. هدف دم استفاده از دستگاه ها به منظور آهن زدایی از مواد اولیه برای افزایش خلوص و خالص سازی این مواد و در نتیجه افزایش کیفیت آن ها برای بهره گیری در صنایع مختلف می باشد. در صورت وارد شدن مواد آهنی به برخی تجهیزات خرد کردن مواد، ممکن است خسارات و آسیب های جدی به این دستگاه ها وارد گردد. از این رو هدف سوم از وظایف دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی را می توان حذف این ذرات آهنی از سایر مواد سنگی دانست. در نهایت می توان از جدا کننده غلطک مغناطیسی به منظور تفکیک و جداسازی قطعه های آهنی مواد در صنعت بازیافت نام برد.

مزایا و ویژگی های زیاد این دستگاهمزایا و ویژگی های زیاد این دستگاه

بیشترین کاربرد دستگاه های جداکننده غلطک مغناطیسی در خالص سازی مواد اولیه خصوصا در صنایع شیشه و کاشی و سرامیک سازی می باشد که خالص بودن مواد اولیه تاثیر زیادی بر کیفیت محصول تولید شده دارد. همچنین از این دستگاه های جداکننده مغناطیسی در صنایع وابسته به به مواد غذایی و همین طور در صنعت بازیافت مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع مربوط به ریخته گری و فولادسازی نیز می توان ردپای استفاده از این دستگاه جداکننده را مشاهده کرد. به طور کلی از جدا کننده غلطک مغناطیسی می توان برای افزایش عیار سنگ آهن و یا رو آلیاژها بهره گرفت.

بیشتر بخوانید

دستگاه جداکننده غلطک مغناطیسی دارای مزایای بسیاری می باشد. از جمله ای ن مزایا می توان به امکان تعمیرات و نگهداری راحت و آسان این دستگاه صنعتی اشاره کرد. همچنین این جداکننده مغناطیسی دارای طراحی و ساختاری محکم می باشد که خود باعث محافظت بیشتر دستگاه در برابر خرابی ها و آسیب ها می گردد. جداکننده غلطک مغناطیسی دارای قدرت جذب بسیار بالایی بوده و در طول زمان کارکرد دستگاه شدت میدان مغناطیسی آن ثابت می ماند. این دستگاه جداکننده می تواند فرایند جداسازی قطعه های آهنی را به صورت تمام اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی به انجام برساند. همچنین میدان مغناطیسی شکل گرفته در درون این دستگاه از نوع دائمی بوده و بدون نیاز به برق و باطری دوام می یابد.  دستگاه جدا کننده غلطک مغناطیسی نیاز به کمترین میزان تغییرات و همچنین حداقل تعویض قطعات و از این رو نیاز به کمترین میزان قطعات یدکی مورد نیاز می باشد. به سبب همین شرایط است که می توان گفت این دستگاه دارای عمر طولانی بوده و می توان تا سال های بسیاری به صورت مداوم فعالیت نماید.

نمونه ای از این دستگاه در صنعتنمونه ای از این دستگاه در صنعت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید