ماسه شوی حلزونی

دستگاه ماسه شوی چیست؟

ماسه شوی ها در صنعت به خصوص در تاسیسات سنگ شکنی و معادن برای شستشوی شن و ماسه و سایر فرآورده های معدنی و ارائه سنگ و ماسه نهایی کاملا تمیز مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی می توان ماسه شوی ها بر اساس عملکرد به دو نوع ماسه شوی دورانی و ماسه شوی تقسیم بندی کرد. یکی از انواع ماسه شوی های صنعتی ماسه‌شوی می باشد که در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد. این ماسه شوی نیز مانند سایر ماسه شوی های برای شست و شوی شن و ماسه و به منظور پاکسازی آن ها از هرگونه مواد زائد و ریزدانه ها می باشد. ماسه‌شوی این مواد زائد و ریز دانه ها و سایر مواد بسیار کوچک را به وسیله جریان آب از سایر سنگ ها جدا می کند و سپس آن ها را از ترکیب خارج می نماید. در نتیجه این فرآیند شن و ماسه کاملا شسته شده و تمیز می باشد.

یک ماسه شوی حلزونی

عملکرد ماسه شوی 

در یک ماسه‌شوی مواد و سنگ های معدنی همراه با جریان آب به داخل حوضچه ماسه شوی ریخته می شوند. پس از این که به داخل حوضچه وارد شدند، توسط حلزونی ماسه شوی به طرف دریچه خروج ماسه شوی هدایت می شوند و در واقع این آب مصرف شده به بیرون می ریزد. نحوه شست و شو در یک ماسه‌شوی به این صورت می باشد که با وجود آب در داخل حوضچه و جریان یافتن آن، و همچنین چرخش قسمت حلزونی و شیبی که خود دستگاه دارد، مواد به یکدیگر برخورد کرده و ساییده می شوند. در اثر ساییده شدن مواد به یکدیگر فرایند شست و شو انجام می پذیرد. در اثر فرایند شست و شو بسیاری از ریزدانه ها و مواد زائد با آب شسته می شوند و از سایر ترکیبات سنگی جدا می شوند و در نهایت مواد شسته شده و تمیز بدون مواد اضافی تحویل می گردند.

خرید نوار نقاله

عوامل متعددی می توانند بر عملکرد ماسه شوی موثر باشند و بر مقدار مواد سنگی و شن و ماسه ای را که می تواند در یک ساعت شست و شو دهد، تاثیر گذارند مهمترین عاملی که بر ظرفیت تولید ماسه‌شوی موثر واقع می شود شامل قطر قسمت حلزونی و سرعت چرخش آن می باشد. همچنین حجم حوضچه آب که آب و کواد وارد آن می شوند و همینطور طول و گام مارپیچ هم می توانند اثرگذار باشند.

ماسه شوی حلزونی

انواع ماسه شوی

ماسه شوی در صنعت به شیوه ها و مدل های متنوعی ساخته و تولید می شود. از این میان می توان ماسه شوی به دو صورت جک دار و بدون جک را نام برد که تفاوت هایی در عملکرد و نوع فرآیندهای خود دارند. همچنین ماسه شوی های حلزونی  با عرض ها و طول های استاندارد شده ای ساخته و تولید می شوند و سپس به بازار برای مصرف سایر صنایع عرضه می گردند. لازم به ذکر است ماسه شوی به طور کلی در چهار سایز استاندارد تولید می شود.

کاربرد ماسه‌شوی بیشتر جهت شست و شو و پاک سازی ماسه و مواد طبیعی می باشد. این ماسه شوی صنعتی دارای دو ورودی مجزای آب می باشد و یک راه خروجی نیز برای گل و لای و مواد زائدی که می بایست از سایر ترکیبات جدا شوند، دارد. همچنین ماسه شوی برای شست و شوی شن و ماسه و مواد و مصالح خارج شده از رودخانه ها یا کوه ها هم کاربرد فراوانی دارد و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

طول های استاندارد شده برای ماسه شوی ابعادی به صورت 5 متری، 7 متری،9  متری و یا 4/11 متری می باشد. همچنین عرض این ماسه شوی ها نیز می تواند به صورت 100 سانتی متری، 120 سانتی متری و یا 140 سانتی متری ساخته شود.

انواع ماسه شوی حلزونی

مزایا دستگاه ماسه شوی چیست؟

در برخی از کارگاه ها و معادن و موارد خاصی که به کیفیت بالایی از ماسه تولید شده نیاز می باشد، برای شست و شوی مواد از دو ماسه شوی که پشت سر هم قرار گرفته اند استفاده می شود. با این روش کیفیت ماسه های تولید شده افزایش می یابد و ماسه های برتری به دست مصرف کنندگان می رسد.

ماسه شوی های ویژگی ها و قابلیت های مورد توجه و فراوانی دارند. ماسه شوی می تواند ماسه هایی تولید نماید که همگن و یکنواخت هستند و از این نظر استاندارد شده اند. همچنین این نوع ماسه شوی می تواند ریزدانه هایی که برای تولید بتن مفید هستند و در ساخت آن به کار می روند را نیز جداسازی کند. از ماسه‌شوی عموما برای شست و شو و پاک سازی ذرات با اندازه های گوناگون استفاده می شود. بازه تغییرات ذراتی که می توانند توسط این ماسه شوی شسته شوند معمولا تا 6 میلی متر می باشد اما در صورتی که برخی تغییرات در تنظیمات دستگاه اتخاذ گردد، مواد درشت تر تا 30 میلی متر را نیز می تواند پاک سازی نماید.

آسیاب چکشی

به دلیل آن که از این دستگاه ها بیشتر در مناطق خشک استفاده می شود، مقدار آب مصرفی برای شست و شو اهمیت بسزایی می یابد. از این رو مصرف آب در ماسه شوی به صورت بهینه سازی شده کنترل شده است. در برخی شرایط مصرف کنندگان نیاز به ماسه هایی دارند که درصد رطوبت مشخصی داشته باشند. این مصرف کنندگان می توانند با استفاده از ماسه‌شوی که توانایی تنظیم رطوبت ماسه های نهایی را دارا می باشد، به درصد رطوبت مورد انتظار خود دست یابند. این دستگاه های ماسه شویی صنعتی نیاز به فضای بزرگی در کارگاه ها و معادن برای استقرار خود ندارد و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. در ماسه‌شوی قطعات به راحتی قابل تعویض میباشند و به همین سبب هزینه های نگهداری از آن بسیار کاهش می یابند.

ماسه شوی حلزونی در حال جابجایی

ماسه شوی توانایی جداسازی و پاک سازی ذرات بسیار ریز را دارا می باشد و می تواند محصولی کاملا شسته شده تحویل دهد. اما تمام این ذرات بسیار ریز که جداسازی می شوند نیز مضر نیستند و گاهی اضافه کردن آن ها به ترکیب مواد م تواند برای ما سودمند باشد. اضافه کردن این مواد بر مقدار حجم و وزن ترکیب و همچنین نرمی آن اثرگذار است و آن ها را افزایش می دهد  و به بدین صورت کیفیت مواد تولید شده برای مصرف در صنایع مختلف افزایش می یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید